nieuws

Doe dit niet met een nieuwe medewerker

Instroom

Nieuwe medewerkers integreren in de bedrijfscultuur. Vaak zo’n dingetje wat ‘erbij wordt gedaan’. En dat brengt risico’s met zich mee.

Doe dit niet met een nieuwe medewerker

Het is een valkuil voor veel werkgevers. Nieuwe medewerkers komen vol frisse moed de organisatie binnen, maar stromen snel weer uit. Dat ligt lang niet altijd aan de keuze van de recruiter. Bedrijven die te weinig aandacht besteden aan de onboarding van nieuwe medewerkers en de integratie in de bedrijfscultuur, krijgen nogal eens de deksel op hun neus.

En dat brengt risico’s met zich mee. Zo stelt Paul Wolfe, een van de topmannen van vacaturesite Indeed, op ManagersOnline. Dat gebeurt veelal wanneer managers te veel bezig zijn met de vraag naar producten en diensten, in plaats van met hun team. Het betrokken houden van medewerkers blijft dan liggen. ‘Het heeft weinig zin om de recruitmentafdeling tijd te laten besteden aan het werven van personeel, als de bestaande werknemers weglopen.’ Zo zegt Wolfe op de nieuwssite.

Een taak dus aan managers om te werken aan medewerkersbetrokkenheid. Wolfe noemt in het artikel ook een aantal oplossingen. Een werknemer al voor de eerste werkdag het gevoel te geven dat hij welkom is. Bijvoorbeeld door een welkomstpakket op te sturen met informatie over de eerste werkdag. Of een boodschap vooraf van de nieuwe leidinggevende. (Lees het artikel op ManagersOnline.nl.)

Lees ook: Zo creëert HR betrokkenheid met eHRM

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels