nieuws

Zo zoeken Millennials naar een nieuwe baan

Instroom

De jongste generatie baanzoekers zoekt op andere manieren naar een nieuwe baan dan de huidige werkgeneraties. Hoe? Spits de oren, HR.

Zo zoeken Millennials naar een nieuwe baan

Jongeren zijn in hun zoektocht naar een nieuwe baan vrij overtuigd van zichzelf. De helft van de Millennials (jongeren tussen de 18 en 35 jaar) heeft precies voor ogen voor baan hij zoekt. 60 procent is ervan overtuigd dat hij die baan ook daadwerkelijk gaat vinden.

70 procent zegt de online plekken te kennen waar je moet zoeken om een nieuwe baan te vinden. Een kwart zegt dit echter niet te weten. Dat blijkt uit het Europese World of Work onderzoek van vacaturesite Monsterboard. Daarvoor werden 4114 jongeren ondervraagd naar hun zoekvoorkeuren. Het zich continu blijven ontwikkelen is voor jongeren namelijk een belangrijke motivatie om te zoeken naar een nieuwe baan. Dat bleek al eerder uit onderzoek van Monsterboard.

Vacaturesite en ‘werken bij-site het populairst

Zoeken naar een baan gebeurt in het merendeel van de gevallen via vacaturesites (65 procent), bedrijfswebsites (44 procent) of zakelijke social media als LinkedIn, Xing of Glassdoor (31 procent). Ook worden werkgevers rechtstreeks benaderd (32 procent) en worden online zoekmachines (31 procent) en print media gebruikt (24 procent).

Deze voorkeuren zijn vastgesteld vanuit een externe populatie jongeren. Niet uit de bezoekers van Monsterboard zelf.

Lees ook: Dit willen Millennials van hun werkgever
Lees ook: Beoordeel Millennial niet op aanwezigheid

Vinden of gevonden worden?

Ook worden de Millennials regelmatig benaderd voor een baan. Bijna 40 procent van de Nederlandse jongeren uit het onderzoek wordt een tot vijf keer per jaar benaderd door een headhunter of recruiter van een bedrijf. Headhunters benaderen de jongeren vaak voor een baan in de branche waarin ze al werkzaam zijn.

Opvallend is een op de drie Millennials bij het wisselen van een baan juist op zoek zou gaan naar een geheel andere functie in een ander bedrijf of zelfs in een andere sector.

Niet alle jongeren hebben het overigens voor het uitzoeken. Twintigers voelen de crisis vaak nog steeds. Ze zijn minder vaak werkloos dan voorheen, maar vaker werken zij op basis van tijdelijke contracten. Ook nemen mensen die zijn afgestudeerd in crisistijd vaak genoegen met minder salaris.

Loopbaancoach en ouders belangrijk bij sollicitatieproces

Natuurlijk speelt het ook netwerk van jongere baanzoekers een grote rol in de zoektocht naar een nieuwe baan. De professionele sfeer heeft daarin de meeste voorkeur, zo blijkt uit het onderzoek. Professionele loopbaancoaches zijn favoriet. Dit zijn de top acht mensen die jongeren raadplegen bij sollicitaties:

  1. Professionele loopbaancoach (35 procent)
  2. Voormalige collega (27 procent)
  3. Recruitment consultant (26 procent)
  4. Partner/echtgenoot (24 procent)
  5. Huidige collega’s (22 procent)
  6. Beste vrienden (19 procent)
  7. Ouders (14 procent)
  8. Leraren school/universiteit (8 procent)

Hoewel ouders bij sollicitaties niet de belangrijkste adviesgevers zijn, geeft 30 procent van de Millennials wel aan dat hun ouders grote invloed hebben gehad op hun carrière of een groot voorbeeld zijn voor de persoon die ze nastreven te zijn.

Lees ook: Zo wordt u onweerstaanbaar voor jongeren: 3 tips

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels