nieuws

‘HR analytics hoeft niet strategisch te zijn’

Organisatie & Strategie

Begint u net met HR analytics? Dan hoeft u uw eerste project niet meteen strategisch te positioneren. Houd het klein.

‘HR analytics hoeft niet strategisch te zijn’

Misschien neigt u ernaar HR analytics projecten in de organisatie gelijk strategisch te positioneren? Nergens voor nodig, zo stelt Mark Berry in zijn bijdrage op SHRM.org, Amerikaans HR-platform.

Berry beschrijft in het artikel de zeven fouten die hij maakte bij ConAgra Foods, een Fortune 200 bedrijf, toen hij daar een HR-analyticsproject opstartte. Hij noemt zichzelf een van de leidende verliezers in 2014 op het gebied van talentanalyses. ‘Ik slaagde er niet in om mijn visie, strategie en initiatieven op dezelfde lijn te krijgen als die van mijn organisatie.’

Een van de fouten die hij maakte is dat hij de HR analytics programma’s als strategisch positioneerde, terwijl dat niet per se nodig was om het doel te halen. Hou het realistisch, probeer oplossingen te geven voor kritische zakelijke vragen, vooral die in de aandacht staan van het hoger management.

Een voorbeeld dat hij geeft: ‘In mijn huidige rol is de uitdaging het behouden van talent, vooral junior medewerkers. Hierbij kan analytics een rol spelen door informatie te geven hoe we het doen in vergelijking met de concurrent. HR analytics kunnen redenen geven waarom en waarom de workforce hetzelfde blijft, bovendien kunnen we ermee meten of onze aanpak werkt.’ (Bron: Over eHRM)

TIP: Hoe creëert u nieuwe inzichten met HR analytics in uw eigen organisatie? Kom naar het Congres HR Analytics op 31 mei in Veenendaal. Bekijk hier het programma

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels