blog

Leren van de eredivisie over talentmanagement

Personeelsmanagement

Werkgevers kunnen nog wel iets leren van voetbalclubs op het gebied van talentmanagement. In deze blog een aantal tips over hoe je talenten het beste tot hun recht laat komen.

Leren van de eredivisie over talentmanagement

Op een donderdag wordt u benaderd door een concurrent die een bod doet op uw beste salesmanager. De eerstvolgende maandag zit zij daar al aan de telefoon de producten van dat andere bedrijf te verkopen. Hoe zou de zakenwereld er uitzien als die zich zou gedragen als het betaald voetbal? Hoe zou u omgaan met de situatie dat aan elke medewerker een prijskaartje hangt en dat u voortdurend in competitie bent voor de beste talenten en routiniers? Het is een andere wereld inderdaad. Toch zijn er ook voor uw organisatie interessante lessen te trekken uit hoe eredivisieclubs omgaan met het aantrekken en behouden van spelers.

Op het oog zijn er misschien weinig overeenkomsten tussen de zakenwereld en de eredivisie, alleen al als je kijkt naar de bedragen die over de tafel vliegen. De KNVB registreerde in de afgelopen zomerperiode een recordaantal van 582 transfers. De achttien eredivisieclubs gaven in totaal een kleine 40 miljoen euro uit aan nieuwe spelers. De inkomsten uit verkoop van spelers lagen een stuk hoger. Bij elkaar opgeteld gaat dat om een bedrag van ruim 130 miljoen euro (bron: www.transfermarkt.nl ). Dat is klein bier vergeleken bij de Engelse Premier League. Daar gaven de profclubs gezamenlijk ruim 1,1 miljard pond uit, met op de allerlaatste transferdag nog een piek van 155 miljoen pond. In beide competities krijgen de meest succesvolle clubs het grootste aandeel van de televisie-inkomsten. Dat betekent in het algemeen dat er een klein groepje van toch al rijke clubs jaarlijks het meeste geld erbij krijgt en dus steeds de beste positie heeft bij de slag om de talenten.

Cultuur als onderscheidend voordeel

Hoe kunnen de kleinere clubs dan toch succesvol zijn op de transfermarkt? Wie weinig geld heeft, heeft altijd nog de clubcultuur te bieden. En die blijkt – zowel in het voetbal als bij zakelijke organisaties – vaak een sterke troef. Recent onderzoek van Deloitte in het Verenigd Koninkrijk (Global Human Capital Trends 2016) laat zien dat 84 procent van de HR-managers en directeuren de cultuur van een organisatie als een onderscheidend voordeel zien. Alleen blijkt uit dat onderzoek ook dat slechts 28 procent van de ondervraagden de vinger kan leggen op wat cultuur precies is. En slechts 19 procent dacht dat de eigen organisatie een aantrekkelijke cultuur te bieden had.

Laat medewerkers op de beste positie spelen

Het vinden en behouden van talent zijn de twee belangrijkste uitdagingen voor HR-managers, of je nu de Feyenoord of Roda JC bent van je markt. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers betrokken en enthousiast blijven en weten dat ze zich in uw organisatie kunnen blijven ontwikkelen en verbeteren? Salaris en bonussen werken alleen als motivator voor de korte termijn. Dat zie je ook op de voetbalvelden van de wereld. Ook al betaal je topspelers een half miljoen per week, ze zullen toch verkassen als ze ergens anders meer tot hun recht komen of meer prijzen kunnen pakken. Uit onderzoek van Willis Towers Watson blijkt dat ruim 70 procent van de gewilde medewerkers aangeeft open te staan voor een goede carrièremove bij andere organisaties.

Geef talenten de kans zich te ontwikkelen

De grotere profclubs hebben nog wel een slimme truc bedacht om talentvolle spelers die te weinig speelminuten krijgen, of op een in hun ogen verkeerde plek spelen, te behouden. Die worden tijdelijk uitgeleend aan andere clubs om wedstrijdritme te houden en uitgedaagd te worden. Voor bedrijven en instellingen is het misschien een minder aantrekkelijk idee om talentvolle medewerkers tijdelijk bij andere bedrijven te stallen. Maar hetzelfde effect is te bereiken door medewerkers te laten rouleren over andere afdelingen of vestigingen. De meeste medewerkers van nu zien hun carrière niet meer als een rechte lijn naar de top van de organisatie. Verschillende functies en rollen helpen medewerkers namelijk zich te blijven ontwikkelen en ontplooien. Dat werkt uiterst positief bij het opdoen van ervaring, het verbreden van de horizon en het aanleren van vaardigheden. Een onderzoek van een Canadese universiteit laat zien dat bedrijven liever een CFO hebben die een kurkentrekker-carrièrepad heeft gevolgd, dan iemand die lineair omhoog klom.

Big data versus de klik

Een andere trend uit het voetbal die interessant is voor bedrijven, is het gebruik van big data en analytics. Veel profclubs gebruiken geavanceerde technologie om talent te vinden en om goed te begrijpen welke prestaties nodig zijn. Statistieken helpen bij het bepalen van de juiste teamsamenstelling en worden al door clubs gebruikt bij scouting. Met big data en slimme software kun je een compleet profiel samenstellen van de (gewenste) speler en diens capaciteiten.

Dit soort zaken moeten een HR-manager toch goed in de oren klinken. Tegenwoordig is (big) data een onmisbaar onderdeel om te monitoren en analyseren welke medewerkers er nodig zijn om de organisatie de toekomst in te helpen. Natuurlijk blijven er altijd ondefinieerbare zaken meespelen als een ‘klik’ en ‘het juiste gevoel’, maar met een solide data-analyse op de achtergrond sta je als HR-manager een stuk steviger. Het is altijd goed om vaste patronen en (voor)oordelen op de proef te stellen met statistische tegenbewijzen. Dat biedt nieuwe inzichten en nieuwe perspectieven voor werving en behoud van talenten.

Succes is een teamprestatie

In welke branche je ook actief bent, zakendoen is een teamsport. Geld speelt een rol maar is niet allesbepalend. Dan zie je aan Feyenoord (begroting 2016/2017: 59 miljoen euro) dat in de Kuip Manchester United (jaarbegroting: ruim een half miljard pond) versloeg. En bijvoorbeeld aan Leicester City dat vorig seizoen tegen alle verwachtingen en financiële logica in het Premiership won. Wie het juiste team weet samen te stellen en goed investeert in betrokkenheid, enthousiasme en ‘drive’ kan zelfs de grootste gevestigde partijen met de enorme clubkassen verslaan. Dat geldt in de voetbalwereld, maar is net zo goed van toepassing op de grotere en kleinere bedrijven die het juiste talent weten te vinden en te behouden.

Deze blog is geschreven door Hette Mollema, Regional Director Benelux bij Workday

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels