nieuws

Medewerker vindt beoordeling overbodig

Personeelsmanagement

Een beoordelingsgesprek voeren? Een kwart van uw medewerkers slaat het liever over.

Medewerker vindt beoordeling overbodig

De vraagt rijst steeds vaker bij werkgevers: het beoordelingsgesprek voeren. Wel of niet doen? Ruim een kwart (27 procent) van uw medewerkers vindt namelijk dat het niets toevoegt aan de eigen ontwikkeling en doet het liever niet. Ook het functioneringsgesprek heeft zijn beste tijd gehad, stelt 24 procent van de Nederlandse werknemers. Dat blijkt uit de HR Benchmarkt 2015-2016 van clouddienstverlener Raet onder 1.146 Nederlandse werknemers. De uitkomsten gelden voor zowel jongere als oudere medewerkers, er is vrijwel geen onderscheid in verschillende generaties.

Lees ook: Continu feedback geven: zo doet Spotify dat

Beoordelingsgesprek voeren

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een deel van de organisaties helemaal geen ontwikkelinstrumenten aanbiedt. Meer dan een tiende (12 procent) van de Nederlandse werknemers geeft aan dat hun werkgever dergelijke hulpmiddelen niet aanreikt. Volgens medewerkers is het functioneringsgesprek nog altijd het meest aangeboden (61 procent) ontwikkelinstrument, gevolgd door opleidingen en trainingen (60 procent) en het beoordelingsgesprek voeren (58 procent). Die laatste is al jaren niet bepaald geliefd bij medewerkersDe minst aangeboden hulpmiddelen zijn 360-graden feedback (12 procent), assessments (8 procent) en persoonlijkheidstesten (7 procent).

‘Geef medewerker regie over ontwikkeling’

Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet: ‘Vaak worden er bij de ontwikkeling van medewerkers standaardlijstjes afgevinkt. Beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn hier een goed voorbeeld van. Deze gesprekken worden door alle betrokkenen nog vaak gezien als een ‘moetje’, in plaats van dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van medewerkers.
De behoefte aan deze traditionele vormen van ontwikkelhulpmiddelen neemt dan ook in rap tempo af. De medewerker wil graag zelf de regie over zijn ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat personeel gemotiveerd is en betrokken raakt bij de eigen groei. Het is daarom belangrijk om de koppeling te maken tussen de ontwikkelbehoeften van de medewerker en de snel veranderende eisen van de organisatie, want de verschillen hiertussen zijn vaak enorm. Geef medewerkers de kans om te dromen en faciliteer ze bij het uitvoeren hiervan, zonder top-down de organisatiewensen op te leggen.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels