nieuws

Continue feedback geven: 5 apps

Personeelsmanagement

Een stroom van continue feedback in de organisatie: iedereen profiteert ervan. 5 apps die daarbij helpen. 

Continue feedback geven: 5 apps

Direct online beoordelen. We doen het in no time met onze vakanties, onze zorgverzekering, onze gadgets en tegenwoordig ook met onze baas op Glassdoor. Niet gek ook dat medewerkers steeds meer transparantie en continue feedback verwachten van u als werkgever. Dat medewerkers vaker feedback willen, blijkt ook steeds vaker uit onderzoek. Feedbacksystemen zijn dan ook enorm in opkomst op de eHRM-markt.
Consultancybureau Bersin By Deloitte onderscheidt in rapport ‘Predictions for 2016’ vijf typen feedback systemen op een rij waar u het komende jaar veel over zal horen.

‘Pulse survey’ systemen
Oftewel: systemen en apps die managers en HRM’ers kunnen gebruiken om de vinger aan de pols te houden bij medewerkers. Met deze systemen houdt u als werkgever de stroom van continue feedback op gang: u kunt snel gevoelens en meningen meten die in de organisatie rond gaan en feedback vragen aan medewerkers op specifieke topics. Dit kan een goede aanvulling zijn op het jaarlijkse medewerkeronderzoek.
Zo ontwikkelde het Nederlandse bedrijf The OppCompany een mobiele app om onder andere medewerkerstevredenheid mee te peilen. In plaats van medewerkers eenmalig een onderzoek voor te leggen, peilt de app doorlopend hoe medewerkers denken over organisatievraagstukken en vraagt hen mee te denken en tegelijkertijd oplossingen aan te dragen. Lees hier wat HRM’ers van een dergelijk feedbacksysteem (>Over eHRM) kunnen leren.

Feedback apps
Medewerkers kunnen willekeurig hun feedback voor de organisatie leveren in een online ‘ideeënbus’. HR en management kunnen deze suggesties analyseren, evalueren, filteren, wegstemmen of juist oppakken.

Performance feedback systeem
Dit soort systemen geven medewerkers de mogelijkheid om op regelmatige basis het team of het management feedback te geven over lopende zaken. Deze stroom van continue feedback kan onderdeel zijn van de beoordelingscyclus.
Ook Spotify implementeerde een dergelijk systeem. Ze creëerden een ‘open feedback platform’: alle persoonlijke doelen, van de secretaresse tot aan de CEO, werden transparant gemaakt. Feedback geven is voor Spotify-medewerkers niet beperkt tot hun team of leidinggevende, maar mag aan iedereen van de organisatie. En dus ook aan de CEO. Lees meer over het feedbackplatform van Spotify.

Nieuwe werkomgevingen
Medewerkers kunnen samenwerken in teams door middel van software die een nieuwe werkomgevingen creëert. Denk aan systemen als Slack, Workboard en Impraise. Sommige systemen geven de mogelijkheid om overal direct feedback op te geven, zoals Reflektive.

Sociale waarderingssystemen
Waardering uitspreken via een online systeem door middel van bedanken, het geven van ‘punten’ en ‘likes’ op een open, social platform.
Een mooi voorbeeld hiervan is het waarderingssysteem dat consultancybureau KPMG wereldwijd doorvoerde over alle vestigingen. Met het systeem konden medewerkers elkaar over en weer waardering toekennen en complimenten geven over gedrag of resultaten. Dat voedde de cultuur van waardering binnen de organisatie, die KPMG beoogde te bereiken. Lees hier meer over het waarderingssysteem (>Over eHRM) van KPMG.

Voor al deze systemen geldt dat de trend neigt naar ‘likes’ verzamelen van medewerkers. Dat geeft werkgevers weer mooie data over gedrag op het gebied van werkgewoonten en veiligheid, maar ook op het gebied van klantenservice en, natuurlijk, het management zelf.

TIP: Meer weten? Volg de nieuwste ontwikkelingen in performancemanagement tijdens het Congres Talent & Performance op 11 oktober. Bekijk hier het programma.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels