nieuws

Patronen doorbreken: zo doet u dat

Personeelsmanagement

Niet iedereen heeft de tijd om 10.000 uur in zijn talent te steken. Maar patronen doorbreken, dat kan iedereen.

Patronen doorbreken: zo doet u dat

Als je maar genoeg toewijding laat zien, kun je je vele kanten op ontwikkelen. Dat blijkt ondertussen steeds helderder uit de wetenschap. Vast en zeker kent u ook de 10.000-urenregel van de Amerikaanse psycholoog K. Anders Ericsson. Wanneer je 10.000 uur met volle toewijding aan iets werkt, wordt je heel goed in die ene taak.

Tekst: Mirjam Hulsebos

Als je die tijd en toewijding al hebt, is het natuurlijk handig dat je ook talent hebt. Maar dat filtert zich vanzelf uit, want zonder talent voor die taak zal niemand het volhouden om 10.000 uur te oefenen.

Niet iedereen heeft die 10.000 uur

Uitgaande van een 40-urige werkweek komt 10.000 uur overeen met zes jaar en drie maanden geconcentreerd bepaalde vaardigheden oefenen en doen. Aangezien buiten topsporters vrijwel niemand een baan heeft waarbij hij zich volledig kan focussen op het verbeteren van zijn talent en specifieke vaardigheden is het de kunst om tijdens je dagelijkse leven je toch te ontwikkelen. En dat kan.

Hoe verander je jezelf dan?

Maar hoe doe je dat? Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische neuropsychologie en auteur van het boek IK2, de beste versie van jezelf, legt uit. Het principe is heel eenvoudig: alles wat je doet en waaraan je wordt blootgesteld zal voor ontwikkeling van bepaalde netwerken in je hersenen zorgen. Die netwerken veranderen dus voortdurend.

Alles wat je denkt, doet en voelt heeft een direct effect op de structuur en werking van je hersenen. Dat maakt dat we na bepaalde ervaringen, gedachten of gevoelens in staat zijn om andere dingen te voelen, denken en doen. Je brein bepaalt je zijn, maar je zijn bepaalt ook je brein. In deze video legt Sitskoorn uit hoe dat werkt.

Hoe je patronen doorbreekt

Een van de redenen waarom we bepaalde doelen in ons leven niet halen is dat we het moeilijk vinden bepaalde patronen te doorbreken. Het is de kracht van de macht der gewoonte. Denk aan het moment deze winter toen de Canadese Nederlander Ted-Jan Bloemen plotseling een wereldrecord schaatste op de 10 kilometer, een afstand die jarenlang werd gedomineerd door Sven Kramer.

Kramer werd geklopt door een schaatser die in Nederland jarenlang in de subtop schaatste en altijd minstens 10 seconden achter hem zat. Bloemen verhuisde naar Canada, sloot zich aan bij een andere trainingsgroep en plotseling lukt het hem wel om de wereldtop te verslaan.

Stel je bloot aan een andere omgeving

Wat hij goed deed was dat hij zich blootstelde aan een andere omgeving en andere trainingsmethoden. Dat leidde niet alleen tot een betere fysieke gesteldheid maar ook tot andere gedachten en gevoelens. De voorheen onzekere Bloemen zei nu voor zijn race: “Ik voel het aan mijn benen, ik ga een wereldrecord schaatsen.”

Met andere woorden: het feit dat iets je tot nu toe niet is gelukt – of dat nu stoppen met roken is, afvallen of Sven Kramer verslaan – is vanaf nu geen reden meer om te zeggen: dat lukt me nooit. Stel je bloot aan datgene dat je moeilijk vindt. Zorg dat je anders naar dezelfde uitdaging gaat kijken. Overwin je drempels en angsten, oefen en doe. Verleg je grenzen, iedere dag een beetje.

TIP: Meer weten? Bestel het boek  IK2, de beste versie van jezelf van Margriet Sitskoorn

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels